فیلمبرداری چیست؟

تعریف هنر سینماتوگرافی و صنعت فیلمبرداری

فیلم ساختن تنها یک هنر نیست؛ برای یک تازه کار سالها طول می کشد و به تمرین نیاز دارد تا یک فیلمبردار حرفه ای و چشم مشتاق برای فیلمسازی را پرورش دهد. و این تمام چیزیست که فیلمبرداری حرفه ای را از ساخت فیلم های کلیشه ای جدا می کند. احتمالاً این واژه را بارها شنیده اید، اما فیلمبرداری چیست و شناخت وظایف فیلمبردار حرفه ای موضوع این مقاله از استودیو فرداست.

نقشه راه آموزش فیلمبرداری

مسیر فیلمبرداری از صفر تا مدیر فیلمبرداری

تعریف فیلمبرداری

بیایید فیلمبرداری را تعریف کنیم.

درک فیلمبرداری فراتر از تعریف آن است. فرهنگ لغت آن را “هنر ساختن تصاویر متحرک” تعریف می کند.

با وجود این تعریف چه چیز دیگری می توانیم درباره فیلمبرداری بگوییم؟

تعریف سینماتوگرافی

سینماتوگرافی چیست؟

فیلمبرداری، هنر ساختن تصاویر متحرک با ضبط تصویری از یک داستان است. اما از نظر فنی، فیلمبرداری هنر و علم ثبت نور به صورت الکترونیکی روی سنسور تصویر یا شیمیایی بر روی فیلم است.

سینماتوگرافی که از یونانی به معنای “نوشتن با حرکت” گرفته شده، خلق تصاویری است که روی صفحه می بینید. مجموعه ای از عکس ها که روایتی منسجم را تشکیل می دهند. 

فیلمبرداری در واقع تصویری را در قاب می سازد که قرار است توجه بیننده را جلب کند.

عناصر فیلمبرداری

نوررپردازی
اندازه شات
فوکوس دوربین
کامپوزیتینگ
جایگاه قرار دادن دوربین
حرکت دوربین

تعامل با کارگردان

در حالی که کارگردان تصمیمات کلیدی را در مورد دوربین می گیرد، این فیلمبردار است که در واقع این اتفاق را رقم می زند. یکی از ملاحظات مهم سینماگران در حوزه فیلمبرداری نوردهی است – یعنی هنر دستکاری تنظیمات دوربین برای به دست آوردن ظاهر دلخواه تصویر.

عناصر فیلمبرداری

وظایف یک فیلمبردار چیست؟

یک فیلمبردار یا مدیر تصویربرداری یک پروژه فیلمبرداری رئیس عواملی است که بر دوربین و عوامل نورپردازی در تولید فیلم یا نظارت بر آن دست دارد. فیلمبرداران مهم ترین کسانی هستند که در کل تولید مشارکت دارند و برای ایجاد تصاویری که می بینید، با کارگردان ارتباط مستقیم دارند.

به نظر شما فیلمبرداران باید بر چه عناصری نظارت داشته باشند؟ ما موارد اساسی را در اینجا توضیح می دهیم، اما در مورد وظایف فیلمبردار توضیحات بسیار بیشتری وجود دارد.

بیایید به مدیر فیلمبرداری ، راجر دیکنز ، و نحوه فیلمبرداری او در 1917 نگاه کنیم که یکه تاز به نظر می رسد. همانطور که او توضیح می دهد، انتخاب دوربی ، آگاهی از انواع مختلف لنزهای دوربین و تکنیک های نورپردازی همه بخشی از شرح وظیفه فیلمبردار است.

به طور خاص ، این انتخاب ها در فیلم 1917 طوری طراحی شده بود که به همان اندازه یک Point of View اول شخص در میدان جنگ به ما بدهد.

برای استفاده از خدمات حرفه ای فیلمبرداری در استودیو کروماکی، وایت روم، بلک باکس استودیو فردا و یا لوکشین مورد نظرتان با کارشناسان تولید ما تماس بگیرید.

جایگاه دوربین

جایی که دوربین را قرار می دهند بر نحوه واکنش مخاطب به تصویر و در نتیجه بقیه صحنه تأثیر زیادی می گذارد. این مورد به تنهایی می تواند تأثیر عاطفی قابل توجهی داشته باشد یا حتی تمام حس شخصیت را منتقل کند.

به عنوان مثال ، اگر داستان شخصیتی بی ادب یا بد رفتار در یک قرار ملاقات باشد، قرار دادن دوربین در نزدیکی دهان سوژه هنگام جویدن موثر خواهد بود.

در مجله فردا درباره راهنمای قاب بندی دوربین و ترکیب بندی تصاویر آنها مقالاتی داریم تا به شما این ایده را بدهد که کارگردان و فیلمبردار چه انتخاباتی دارند و این انتخاب ها چگونه به قصه گویی بصری کمک می کنند.

Blackmagic Ursa Mini 4.6K PL-Mount

حرکت دوربین

حرکت دوربین می تواند حس و شک را در یک صحنه ایجاد کند. شما می توانید دوربین را متناسب با شخصیت ها حرکت دهید و یک پرسپکتیو داشته باشید. یا دوربین را ثابت نگه دارید ، و در حالی که کارکترها دور می شوند ما به آنها نگاه می کنیم. برای درک بهتر این مسئله فیلم زیر را در مورد حرکت دوربین تماشا کنید.

استودیو فیلمبرداری

ترکیب بندی به نحوه چیدمان عناصر یک صحنه در قاب دوربین اشاره دارد. ترکیب تصویر در واقع به عناصر بصری برای انتقال پیام مورد نظر اشاره دارد.

یکی از عناصر بصری که باید به طور خاص تنظیم شود بازیگران شما هستند. آنها در کجای قاب خواهند بود؟ ویدیوی زیر را در این باره برای ثابت کردن بازیگران که برای فریم های پر تحرک استفاده می شود تماشا کنید. 

اندازه تصویر

در واقع چقدر از صحنه دیده می شود؟ آیا ما در نمای نزدیک شاهد تغییر چهره یک سوژه هستیم؟ شاید این یک تصویر کلوزآپ بر روی لباس یا چیزی باشد که به مخاطب نشان می دهد باید به این موضوع توجه کند. ویدیوی زیر اهمیت اندازه تصویر را کاملتر توضیح می دهد.

فوکوس (متمرکز کردن)

این هم بخشی از کار یک فیلمبردار است که با تمرکز بازی کند تا بر جنبه های مختلف داستان تأکید کند. یک مثال اساسی در این مورد نشان دادن میزان هشیاری شخصیت ها با ورود و خروج از فوکوس است. انواع مختلفی از فوکوس دوربین وجود دارد که هر کدام ارزش قصه گویی خاص خود را دارند. ویدیوی زیر درباره اهمیت فوکوس و عمق میدان است.

نورپردازی

در حالی که در پروژه های فیلمبرداری حتما یک فرد در نقش نورپرداز حضور دارد، فیلمبردار می بایست از نورپردازی دانش کامل داشته باشد.

از اینها گذشته، فیلمبرداری همان چیزی است که ما روی صفحه می بینیم، و اینکه چقدر خوب یا وحشتناک صحنه نوردهی می شود جنبه عظیمی از هنر اثر را می رساند.

نورپردازی سه نقطه ای یک تنظیم روشنایی بسیار متداول است اما سبک ها و رویکردهای زیادی برای نورپردازی وجود دارد. به عنوان مثال، نورپردازی رامبراند ابعاد زیادی را برای روشن شدن چهره یک سوژه به ارمغان می آورد و نورپردازی کیاروسکورو برای انتقال موقعیت های تاریک و خطرناک ایده آل است.

در اینجا قسمت دوم مجموعه تکنیک های فیلمبرداری ما با یکی از بهترین فیلمبرداران، راجر دیکنز، را تماشا می کنید.

لوازم دوربین

بدیهی است وقتی شما با یک دوربین سر وکار دارید باید بتوانید با دیگر لوازم دوربین هم کار کنید؟ استدی کم آزادی فوق العاده ای به اپراتور دوربین می دهد اما یک عکس دالی نیز ظاهر و احساس متمایزی به عکس می دهد. در اینجا راهنمای نهایی ما در مورد تجهیزات دوربین و نحوه استفاده از هر یک از تجهیزات استودیویی را تماشا می کنید که برای بیان یک داستان متفاوت هستند.

تمامی عواملی که تا الان گفتیم باید توسط فیلمبردار و کارگردان در نظر گرفته شوند!

اگر شما فیلمبردایر یک پروژه بزرگ باشید چگونه می توانید همه این تصمیمات را برنامه ریزی کرده و بر اساس برنامه خود عمل کنید؟

ابزارهای سینماتوگرافی فیلم

تبدیل تئوری به عمل با استفاده از لیست شات ها و استوری برد

تا اینجای مقاله ما فقط آنچه که یک فیلمبردار باید بداند، را بیان کردیم. تمام این عناصر مثل انتخاب تصویر، حرکت دوربین، روشنایی و غیره باید در جایی مشخص شوند.

یکی از ابزارهایی که برای مدیر فیلمبرداری و کارگردانان مفید است، لیست های شات و استوری بورد ها هستند. معمولاً فیلمبردار و کارگردان با هم کار می کنند تا طرح اصلی خود را برای پروژه مشخص کنند.

و امروزه با نرم افزار ها، همکاری با مدیران بخش های مختلف در همه این تصمیمات آسان تر شده است. 

به خاطر داشته باشید، به تعداد ابزارهای فیلمبرداری ، می توانید از هر نوع دوربینی برای فیلمبرداری استفاده کنید. اگر از عهده منابع هالیوودی برنمی آیید، و بودجه های سنگین برای فیلمسازی ندارید، می توانید از روش فیلمسازانی استفاده کنید که با یک موبایل مثل آیفون برنده جایزه فیلمبرداری شده اند.

این مقاله ترجمه ای آزاد از آموزش فیلمبرداری بود.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵