حسام الدین بیات
من در استودیو فردا درباره فیلمسازی محتوا تولید میکنم. امروز که با تولید، آموزش، خدمات و راهکارها همراه و همکار بهترینها هستیم، آرزوی بزرگی را میبینم که محقق شده است.
تفاوتهای ظریفی در اصطلاحات مرتبط با فیلمسازی وجود دارد. و یاد گرفتن این اصطلاحات میتواند دستاورد زیادی داشته باشد. اینکه بدانیم “دستیار کارگردان کیست و چه کاری میکند و چرا در پروژه های فیلمسازی حضور دارد؟” اهمیت بسزایی دارد.
در ادامه این مقاله از استودیو فردا، این نقش را کامل شرح خواهیم داد و اطلاعات مفیدی در مورد وظایف دستیار کارگردان در اختیار شما قرار خواهیم داد.
تعریف نقش و پاسخ به کاری که یک دستیار کارگردان انجام میدهد، یکی است.
یک دستیار کارگردان (یا دستیار اول کارگردان)، تدارکات اجرای یک مجموعه را در طول پروسه تولید کنترل می کند. در واقع، دستیاران کارگردان رابط بین کارگردان و بقیه کارکنان هستند.
آنها برنامه فیلمبرداری، فهرست برداشت ها را ایجاد، مدیریت و با مدیران تمام بخش ها هماهنگ می کنند.
دستیار کارگردان در اصل تولید را مدیریت میکند. آنها نقش بزرگی در حصول اطمینان از گرفته شدن صحنهها و انجام به موقع برنامه ها را ایفا میکنند. در ادامه لیستی از وظایف آنها آورده شده است:
تجزیه فیلمنامه
دستیاران کارگردان هر صحنه را تجزیه میکنند تا مشخص کنند چه چیزی برای اجرا در آن صحنه مورد نیاز است. این تجزیه، به اطلاع از فهرست برداشتها کمک خواهد نمود.
ایجاد استوری برد و فهرست نماها
اطلاعاتی که دستیارهای کارگردان از تجزیه فیلمنامه جمعآوری میکنند به آنها اجازه میدهد تا هر صحنه را در برداشتهای مختلف، سازماندهی کنند. این کار معمولا شامل کارگردان و مدیر فیلمبرداری است تا مشخص شود که هر برداشت چقدر طول میکشد.
آماده کردن برنامه کاری
دستیاران اول کارگردان، اغلب برنامه فیلمبرداری را برنامهریزی میکنند و بنابراین در ایجاد برنامه کاری دست دارند.همچنین، هماهنگکننده تولید و یا تهیهکننده نیز ممکن است در ایجاد برنامه کاری دست داشته باشند. اما بسیاری از اطلاعات در برنامه کاری، معمولا مربوط به دستیار کارگردان است.
دستیار کارگران باید پیشرفت روزانه را در کنار کل برنامه پیگیری و مدیریت کند.اگر تیم تولید مجبور باشند که صحنهها را دوباره برداشت کنند، دستیار کارگردان خواهد دانست که چه زمانی میتوانند آن برداشت را در جای دیگری فیلمبرداری کنند.
در
نهایت، هدف دستیاران کارگردان این است که زندگی کارگردان را آسانتر کند تا کارگردان بتواند کار خود را به طور موثرتری انجام دهد.
شنونده خوبی باشید. اگر دیدید که خستگی در یکی از اعضای خدمه در حال شکلگیری است، او را کنار بکشید و اجازه دهید استراحت کند. این کار تنها چند دقیقه طول میکشد، اما در بازگرداندن فرد (یا دپارتمان) به مسیر درست بسیار مهم است. اگر بتوانید به خدمه خود اعتماد کنید، آنها احساس خواهند کرد که دوستی دارند که مراقب رفاه و آسایش آنها است.
مسئولیت یک اشتباه را در نظر بگیرید، حتی اگر آن را انجام نداده اید. بگذارید کل تیم شما بداند که در حین صحبت کردن، روی یک راهحل کار میکنید. این به ایجاد اعتماد به نفس و احترام از طرف تیم به شما کمک میکند.
تنها موارد مورد نیاز را در نظر بگیرید. اگر مشکلی پیش بیاید که فیلم برداری را متوقف کند و مستقیما مربوط به افراد ایستاده نباشد، آنها را مرخص کنید. به همه بگویید در حالی که سعی دارید مسئله را حل کنید، یک استراحت کوتاه ۵ دقیقهای داشته باشند. این امر به ویژه اگر همه چیز گرم شده باشد (منظور همه چیز آماده انجام باشد)، اهمیت پیدا میکند. لازم نیست انرژی کارکنان را نابود کنید.
هرگز با انگشت، اشاره نکنید. این کار هرگز نباید به عنوان یک گزینه برای شما باشد. با این حال، در میان بسیاری از دستیاران کارگردان، سرزنش دیگران معمول است. مخالفت کردن، به وسیله دستیار کارگردان متوقف میشود. نه تنها اشاره کردن با انگشت اعتماد افراد نسبت به شما را تضعیف میکند، بلکه باعث ترس دیگران از نزدیک شدن به شما در آینده میشود.
گوشه گیری نکنید. اگر بین کارکنان تعارض وجود دارد، باید با آنها به صورت جداگانه صحبت کنید تا هر دیدگاهی را درک کرده و یک راهحل متقابل پیدا کنید. اغلب اوقات، تمام کاری که آنها باید انجام دهند این است که عصبانیت خود را در مقابل کسی تخلیه کنند تا از حجم تنش کاسته شود.
سخنرانی نکنید. هیچکس دوست ندارد احساس کند که دارد با او یک طرفه صحبت میشود، بنابراین مختصر حرف بزنید و حرکت کنید.
اجازه ندهید تنش تشدید شود. هر کلمهای که از دهان خارج شود، به سرعت در یک مجموعه پخش میشود. بنابراین هر چیز منفی که گفته شود، شانس آلوده کردن انرژی بازیگران و عوامل را دارد.
انرژی مجموعه را بالا نگه دارید.
حفظ ریتم حرکت، کلید داشتن یک فیلمبرداری موفق است. انتخابهای غذا و نوشیدنی نقش بزرگی در حفظ انرژی در تمام روز دارند. اگر چه خدمات تغذیه مستقیما کار دستیار اول کارگردان نیست، اما شما قطعا میتوانید در آن نقش داشته باشید.
استعداد خود را در کار درگیر کنید.
برخی از هنرمندان میتوانند کمی حساس باشند. ایجاد اعتماد و احترام به هنرپیشهها برای شاد نگه داشتن آنها و جلوگیری از سناریویی که احتمال ترک کار را توسط آن ها ممکن می کند، بسیار مهم است. دستیار اول کارگردان به این معنی است که شما تعامل زیادی با استعداد دارید بنابراین بسیار مهم است که در ابتدا رابطه خوبی برقرار کنید.
بر روی مسائل مهم تمرکز کنید.
به عنوان دستیار اول کارگردان، تمام روز با جزئیات سر و کار خواهید داشت. بنابراین، تنها توجه به مسائل روزمره (نزدیک بینی) و متعاقبا خارج شدن از مسیر، بسیار آسان است. در طول روز به یاد داشته باشید که همیشه سوالات زیر را از خودتان بپرسید:
واقعا عالی بود.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.