آی ال ام (اینداستریال لایت اند مجیک)

ILMlogo - استودیو فردا

آی ‌ال‌ ام یک استودیوی جلوه های ویژه بصری

آنچه فیلمسازان در استودیو کروماکی و فیلمسازی به دنبال آن هستند دنبال کردن مسیری است که جرج لوکاس در سال 1975 با تاسیس استودیو ILM بنیان نهاد. امروزه جلوه های ویژه کامپیوتری قابلیت تولید مجازی را برای فیلمسازی فراهم کرده اند و عصر جدید فیلمسازی آن قدر به تکنیک ها و تجهیزات پیشرفته مجهز شده که تنها عامل محدود کننده برای تولید، قدرت تخیل انسان تعریف می شود.

گروه محتوای فکر فردا در نظر دارد در این سری نوشته به فعالیت های پیشگام عصر داستان بپردازد. استودیویی که در بیش از چهار دهه فعالیت، سیصد فیلم پرطرفدار ساخت و علاوه بر 40 جایزه معتبر سینما، بیش از 20 جایزه بخاطر نوآوری در سینما جوایز علمی و فناوری را از آن خود کرده است. این نوشته ی استودیو فردا درباره استودیو جلوه های ویژه و انیمیشن Industrial Light and Magic است.

جرج لوکاس گروه جلوه های ویژه را آی ال ام نامید.

“من برای جنگ ستارگان به سفینه ها، موجودات و چیزهای عجیب و غریب فکر می کردم ولی مهمتر از همه برای من ساختن آنها بود. زمانی که طرح را جلوی رویمان گذاشتیم به طرح خندیدیم. گفتیم هیچ کس نمی تواند چنین چیزی را بسازد. به همین خاطر شرکتی ساختیم که مثل آن وجود نداشت.”

استورم تروپر
جنگ ستارگان

ساخت و راه اندازی استودیو آی ال ام

لوکاس برای راه اندازی یک استودیو و ساخت جلوه های ویژه جنگ ستارگان سراغ داگلاس ترامبل که در آن زمان بخاطر کار روی جلوه های ویژه یک ادیسه ی فضایی در 1968 معروف شده بود رفت.
اما ترامبل بخاطر کار روی پروژه ی اسپیلبرگ درآن زمان پیشنهاد لوکاس را رد کرد. ترامبل دستیار خود جان دایکاسترا را به لوکاس معرفی کرد. دایکاسترا یک تیم جوان متشکل از دانشجویان و هنرمندان و مهندسان را در یک سوله جمع کرد. و لوکاس گروه را ILM نامید و مشغول کار روی جلوه های ویژه جنگ ستارگان شدند.

موفقیت جنگ ستارگان و قدم بعدی گرافیک کامپیوتری

پس از موفقیت جنگ ستارگان، لوکاس مصمم به بکارگیری گرافیک کامپیوتری در فیلمهای بعدی شد.

او با شرکت TRIPLE-I که اولین کامپیوترهای مخصوص جلوه های ویژه را ساخته بود قرار داد بست. البته هزینه ساخت نسبت به مدل های دست ساز خیلی گران تر تمام شد. همین عامل باعث شد دپارتمان گرافیک کامپیوتری را ایجاد کند و خودش کامپیوترهای مورد نیازش را بسازد. یک نفر را مستقیما مامور کرد تا تمامی استعداد ها و نخبه های کامپیوتری را استخدام کند.

ED CATMULL اولین کارمند این دپارتمان بود. جان لستر هم چند سال بعد به این شرکت اضافه شد و روی تولید پروژه ی شرلوک هولمز جوان همکاری می کرد.

لوکاس در اواخر 1978 تصمیم گرفت بخش اعظمی از سیستم ILM را تغییر دهد و ILM را در کالیفرنیا مستقر کند. گروه گرافیکی بعدها به استیو جابز فروخته شد و پیکسار نام گرفت. گروهی که موفق شد اولین انیمیشن CG را بسازد.

جنگ ستارگان

آی ال ام مجری پروژه های تخیلی سینمای جهان

آی ال ام اینداستریال لایت اند مجیک

ILM استودیویی است که تلاش می کند تا پیشگام عصر جدید داستان پردازی باشد. این کمپانی تا به حال ساخت جلوه های ویژه ی 300 فیلم را انجام داده است.

تمامی فیلم های جنگ ستارگان، ایندیاناجونز، هری پاتر، پارک ژوراسیک، راجر ربیت، سری ترمیناتور، دنیای کمیک های مارول، مردان سیاهپوش، دزدان دریایی کارائیب، ترنسفورمرز، ET ، فلابر، ماموریت غیر ممکن و اکثر پروژه های تخیلی سینما محصول این استودیو هستند.

ILM علاوه بر کار روی پروژه های لوکاس روی خیلی از پروژه هایی که اسپیلبرگ کارگردانی و تهیه کنندگی آن را به عهده داشته هم همکاری کرده است.

جنگ ستارگان
ادوبی فتوشاپ اولین بار در ilm استفاده شد.

ادوبی فتوشاپ اولین بار توسط آی ال ام استفاده شد.

این استودیو تا به حال برنده 24 جایزه علمی و فناوری شده است. نرم افزار معروف و پر کاربرد فتوشاپ اولین بار توسط ILM به عنوان نرم افزار کار روی عکس استفاده شد. فتوشاپ توسط سرپرست جلوه های ویژه ی ILM جان نیل و برادرش توماس به عنوان یک پروژه ی تابستانی ساخته شده بود. پیش از انتشار فیلم ABYSS که از فتوشاپ در آن استفاده شده بود، دو برادر نرم افزار را به شرکت ADOBE فروخته بودند. در حال حاضر توماس مدیر فتوشاپ است و جان سرپرستی دپارتمان جلوه های ویژه در ILM را به عهده دارد.

استودیو آی ال ام اینگونه خود را معرفی می کند.

به استودیو نور و جادوی لوکاس فیلمز خوش آمدید، جایی که تنها محدودیت قوه ی تخیل انسان است.
تیم ما با تجربه واقعیت مجازی طراحان و خلق کنندگانی دارد که می تواند به یک کاراکتر مجازی واقعیتی دوستداشتتنی عطا کند.
ما این عنصر مجازی را جان می بخشیم و به دنیای زنده می آوریم.
دعوت می کنیم شما به داخل این دنیا قدم بگذارید و قهرمان ماجراجویی خود شوید.

بسیاری از سینماگران معروف امروز خلاقیت فیلمهای خود را مدوین این استودیو هستند و زمانی کارمند این استودیو بوده اند. از جمله دیوید فینچر که در اوایل دهه 80 به مدت چهار سال در این استودیو کار کرده است.

در دو دهه آغازین فعالیت این استودیو چهره ی سینما را تغییر داد. در حال حاضر مهمترین خدمات استودیو ILM مربوط به FAICIAL CAPTURE و VIRTUAL PRODUCTION می شود. و برای پروژه های سینمایی طراحی مفهومی و توسعه جلوه های بصری را انجام می دهد. این استودیو بخاطر آثار تبلیغاتی خلاقانه خود نیز بسیار مشهور است. تیزرهای خلاقانه ای که هرسال برای شرکت های اپل، انرژیزر، نایک، کوکاکولا، مک دونالد و کسب و کارهای بزرگ دنیا می سازد.

استودیو کروماکی و فیلمسازی فردا دعوت می کند.

داستان پردازی در قرن بیست و یکم دیگر محدود به تکنیک، زمان و هزینه نیست.
توسعه ایده خلاقانه در عصر محتوا سبکی بی انتها، چالش برانگیز در دنیای مجازی است.
استودیو کروماکی و فیلمسازی فردا از صاحبان ایده و مجریان تولیدات سینمایی دعوت می کند تا با بهره برداری از تجهیزات مدرن این استودیو پا را فراتر از تولید درام های رایج گذاشته و سینمایی متفاوت را عرضه کنند.

لوگوی استودیو کروماکی فردا
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳.۸ از ۵