camera - استودیو فردا

آشنایی کامل با ساخت فیلم آموزشی

معرفی فیلم آموزشی و مراحل ساخت آن

در واقع هدف اصلی و ساختاری فیلم آموزشی را می توان؛ آموزش یک موضوع یا آموزش یک مهارت خاص دانست. به صورت عامیانه می توان گفت، هدف از ساخت فیلم آموزشی انتقال دانش در مورد یک موضوع خاص است. این موضوع می تواند زمینه های مختلف را در برگیرد، از دروس دانشگاهی گرفته تا آموزش مهارت های فنی در صنعت تولیدی و غیره.

این مقاله از استودیو فردا به توضیح کامل مراحل ساخت تیزر تبلیغاتی می پردازد.

فهرست مطالب ساخت فیلم آموزشی

معرفی فیلم آموزشی

فیلم آموزشی چیست؟

ساخت فیلم آموزشی موثرترین ابزار یادگیری در نظر گرفته می شود. ابزارهای نرم افزاری و فیزیکی که معمولا برای آموزش بـه فراگیرنده کاربرد دارد. بر این اساس تمامی ابزارهای آموزشی مانند فیلم، کامپیوتر و غیره در راستای فیلم آموزشی تلقی می شوند.

باید گفت یکی از بهترین و در دسترس ترین راه های پیاده سازی فناوری در آموزش، استفاده از فیلم آموزشی است. با گذشت زمان، متخصصان زیادی از ایده آموزش با استفاده از فیلم ها حمایت می کنند. البته، مزایا و معایبی برای استفاده از فناوری در فرآیند یادگیری وجود دارد، اما اجازه دهید فعلاً به اصول اولیه بپردازیم.

هدف از ساخت فیلم آموزشی

در واقع هدف اصلی و ساختاری فیلم آموزشی را می توان؛ آموزش یک موضوع یا آموزش یک مهارت خاص دانست. به صورت عامیانه می توان گفت، هدف از ساخت فیلم آموزشی انتقال دانش در مورد یک موضوع خاص است. این موضوع می تواند زمینه های مختلف را در برگیرد، از دروس دانشگاهی گرفته تا آموزش مهارت های فنی در صنعت تولیدی و غیره.

از دیدگاه دیگر می توان هدف از ساخت فیلم آموزشی را نوعی درآمدزایی دانست، تعجب آور نیست که حتی معمولی ترین تولید کنندگان فیلم آموزشی، امروزه می توانند از این صنعت و یا حرفه کسب درآمد کنند. این روزها زمینه بسیار خوبی برای درآمدزایی از فیلم های آموزشی به وجود آمده است که افراد می توانند از این فرصت به نحو خود استفاده کنند.

اصول ساخت فیلم آموزشی

تصمیم گیری در مورد چرایی و چگونگی استفاده از فیلم یا همان اصول ساخت فیلم، اولین قدم در انتخاب و ساخت فیلم آموزشی است. استفاده موثر از فیلم به عنوان یک ابزار آموزشی زمانی افزایش می یابد که سه عنصر را در نظر بگیرید.

تلفن آفیش و اجاره استودیو

021-44433223

محصولات

وبلاگ استودیو فردا

استودیو فردا
جدید
دیدگاه
برچسب ها

سه عنصر مهم در ساخت فیلم آموزشی

  • نحوه مدیریت بار شناختی فیلم آموزشی
  • نحوه به حداکثر رساندن تعامل افراد با فیلم آموزشی
  • نحوه ترویج یادگیری فعال با فیلم آموزشی

شما قبل از پرداختن به این موضوع باید، ادبیات مربوط به هر یک از این اصول را مرور کنید و راه‌های عملی را پیشنهاد دهید که افراد بتوانند از این اصول در هنگام ساخت فیلم آموزشی به عنوان یک ابزار آموزشی استفاده کنند.

در حال حاضر فیلم ها به بخش مهمی از آموزش عالی تبدیل شده اند، البته بخشی از بررسی های صورت گرفته در این موضوع، نشان می‌دهد که برخی فیلم‌های آموزشی که اصول مناسب را در پیش نگرفته اند، کمک چندانی به عملکرد یادگیری نمی‌کند. پس حفظ و انتخاب صحیح اصول است که اجازه می‌دهد فیلم‌هایی را انتخاب یا توسعه دهیم که در سوق دادن افراد به سمت نتایج یادگیری مطلوب موثر باشد.

در واقع باید گفت فیلم آموزشی خوب می تواند ویژگی های زیر را به همراه داشته باشد:

  • مطالب آموزشی خاص با کیفیت بالا
  • رنگ‌بندی مناسب فیلم
  • قابل قبول بودن کیفیت صوت و تصویر
  • فرمت متداول
  • حجم مناسب و استاندارد
  • کمتر بودن عوامل حواس‌پرت‌کن درون فیلم
  • حجم فایل مناسب
آموزش ساخت فیلم آموزشی در استودیو فردا

روش ساخت فیلم آموزشی

همه ما می دانیم در مقایسه با اطلاعات متنی، تصاویر بصری و یا همان فیلم آموزشی معمولاً به یاد ماندنی تر هستند. برای مثال، وقتی صحبت از تاریخ به میان می‌آید، فیلم‌ها می‌توانند ابزار مفیدی باشند، زیرا به افراد اجازه می‌دهند فضا، ارزش‌های اجتماعی و ویژگی‌های یک دوره زمانی خاص را بهتر از برخی خدمات آموزشی آنلاین درک کنند. البته انتخاب مناسب ترین روش برای ساخت فیلم آموزشی می تواند تاثیر گذاری موضوع را بیشتر کند.

مراحل ساخت فیلم آموزشی

هفت مرحله برای ساخت فیلم آموزشی

بهترین انتخاب برای ساخت فیلم های آموزشی مراجعه به یک استودیو است، زیرا کیفیت کار بالا خواهد بود و خواهید توانست مخاطبان زیادی را به خود جلب کنید. در زیر می توانید مراحل ساخت فیلم آموزشی را مشاهده کنید:

مرحله ۱. مخاطبان خود را تعیین کرده و بشناسید.

قبل از اینکه حتی به زدن دکمه ضبط فکر کنید، مخاطبان خود را بشناسید و بفهمید که چرا آنها به کمک نیاز دارند. سپس به سوالات زیر پاسخ دهید:

  1. موضوع شما چیست؟
  2. مخاطب کیست؟
  3. هدف از یادگیری در این فیلم چیست؟
  4. فیلم آموزشی شما قرار است در کجا میزبانی شود یا در نهایت به کجا برسد؟
  5. آیا به ویژگی‌های خاصیمانند زیرنویس‌ها نیاز دارید؟

مرحله ۲. یک استوری بورد و فیلمنامه بنویسید.

هنگامی که موضوع خود را مشخص کردید و مخاطبان خود را شناختید، توصیه می کنم یک استوری بورد ایجاد کنید تا آنچه را که قصد نمایش آن را دارید ترسیم کنید.

پاسخ دادن به این سوالات به شما کمک می‌کند تا ویدیویی واضح، مختصر برای مخاطبانتان بسازید. با صرف زمان کمی برای تحقیق در مورد مخاطبان خود، دقیقاً متوجه خواهید شد که آنها به دنبال چه چیزی هستند. از طرفی این کار کمک می کند تا شما مخاطبان خود را حفظ کنید و سردرگمی را کاهش دهید.

وقتی استوری بورد را تمام کنید و برنامه خود را در دست داشته باشید، آماده ساخت فیلم آموزشی هستید. البته نه به صورت کامل. قبل از اینکه جلوتر بروید، یک فیلمنامه بنویسید.

اصول ساخت فیلم آموزشی حرفه ای در استودیو

مرحله ۳. صدای خود را ضبط کنید.

  • با در دست داشتن فیلمنامه، زمان ضبط روایت فرا رسیده است. شما اگر برای ساخت فیلم آموزشی به یک استودیو مراجعه کنید، متوجه خواهید شد که این مکان ها دارای ویژگی های زیادی است که می توانید از آنها استفاده کنید.

    با ضبط در استودیو شما می توانید با کمک نرم افزارهای موجود، صدای خود را مانند تصاویر ویرایش کنید تا کیفیت کار بهتر از قبل شود.

مرحله ۴. از روی صفحه نمایش محتوای خود را ضبط کنید.

  • اگر موضوع فیلم آموزشی شما طوری است که باید بخشی از فیلم را از روی کامپیوتر و یا لپ تاپ ضبط کنید، بهتر است با تمیز کردن صفحه کامپیوتر و بستن برنامه های غیر ضروری شروع کنید. اعلان هایی که ممکن است ظاهر شوند را خاموش کنید. این دستورالعمل ها را دنبال کنید تا ویدیو کیفیت بالایی داشته باشد، البته برای بالا بردن کیفیت کار می توانید از نرم افزارهای موجود برای فیلم برداری از صفحه نمایش استفاده کنید.

مرحله ۵. نورپردازی را انجام دهید.

اگر قرار است برای ساخت فیلم آموزشی جلوی دوربین بروید، ابتدا باید صحنه را آماده کرده و سپس نورپردازی مناسب را انجام دهید، از لباس مناسب با گریم بهتر استفاده کنید تا کیفیت تصویر برداری بهتر باشد تا مخاطبان زیادی را جلب کند.

مرحله ۶. از ابزار های کمکی مناسب استفاده کنید.

برای بالا بردن کیفیت کار سعی کنید از ابزارهای کمکی مناسب مانند، اتوکیو استفاده کنید، اتوکیو در واقع صفحه‌ شیشه‌ای شکل است که با نمایش متن به سخنران کمک می کند.

مرحله ۷. ویدیو را ویرایش کنید.

اکثر مردم احساس می کنند برای ساخت فیلم آموزشی زیبا باید یک ویرایشگر حرفه ای ویدیو باشند؛ اما برای شروع به ابزارهای ویرایشی گران قیمت یا دانش زیادی نیاز ندارید. سعی کنید با یک ابزار مناسب، اسلاید ها را ویرایش و آنها را در جای مناسب قرار دهید.

انواع فیلم‌های آموزشی

با پیشرفت های به وجود آمده در این عرصه و نیز با زیاد شدن ابزارهای فنی با کیفیت، انواع فیلم های آموزشی را در بازار شاهد هستیم. ما تصمیم داریم در ادامه به مهمترین آنها اشاره و آنها را بررسی کنیم:

ساخت فیلم آموزشی حرفه ای استودیویی/کروماکی/تعاملی

کروماکی جزو تکنیک های مهم و بسیار کاربردی در حوزه عکاسی و فیلمبرداری است که می توانید با این تکنیک، تصاویر پس زمینه را تغییر دهید و آنها را با تصاویر متفاوت جایگزین کنید، این تکنیک به شدت در ساخت فیلم آموزشی استفاده می شود و افکت ها و جلوه های اضافه شده به فیلم، جذابیت فیلم را چندین برابر افزایش می دهد.

ساخت فیلم آموزشی از دسکتاپ

این روزها با روی کار آمدن نرم افزارهای فیلم برداری از صفحه نمایش کامپیوتر بسیاری از مشکلات آموزشی و ضبط فیلم حل شده است. چنین نرم افزارهایی قادر هستند تا هر چیزی را که از روی صفحه نمایش کامپیوتر پخش می شود را با کیفیت خوب ضبط کنند.

با این نرم افزار می توانید کنفرانس های ویدئویی خود، آموزش نرم افزارها، بازی های در حال اجرا و هر چیزی را که فکر می کنید می تواند به فیلم آموزشی تبدیل شود را با کیفیت بالا ضبط کنید.

ساخت فیلم آموزشی از دسکتاپ

ساخت فیلم آموزشی از موبایل

شما حتی با کمک موبایل خود می توانید برای ساخت فیلم آموزشی اقدام کنید، برای مثال اگر اپلیکیشن خاصی روی موبایل خود دارید که بسیار کاربردی است و شما تسلط کافی روی آن دارید، می توانید یک فیلم آموزشی خوب ایجاد کنید و آن را با دیگران به اشتراک بگذارید. موضوع فیلم می تواند مربوط به هر زمینه ای باشد، مانند، بورس، خودرو، بازی، حسابداری، مهندسی و …

ساخت فیلم آموزشی تعاملی

از به روز ترین تکنولوژی‌های موجود در رسانه‌های دیجیتال می توان به فیلم تعاملی (Interactive Video) اشاره کرد. در این نوع فیلم مخاطب آزادی عمل زیادی دارد و قادر است این نوع فیلم ها را طبق علایق خود هدایت کند. ساخت فیلم آموزشی از نوع تعاملی این روزها اوج گرفته است.

ساخت فیلم آموزشی درسی

از نمونه های فیلم تعاملی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • Interactive Video Quiz
    • Video Quiz Contest
    • Branching Video
آموزشی در استودیو 1030x687 1 - استودیو فردا

نرم افزار ساخت فیلم آموزشی دسکتاپ / موبایل

همه ما می دانیم، یک ابزار خوب برای ساخت فیلم آموزشی در جعبه ابزار هر فردی ضروری است؛ اما بهترین ویرایشگر یا برنامه برای استفاده چیست؟ این موضوع به شما بستگی دارد، اگر از لپ تاپ و یا موبایل استفاده می کنید، صدها نرم افزار برای ساخت فیلم های آموزشی وجود دارد، نرم افزارهایی که بدون داشتن دوربین با کیفیت و گران قیمت قادر هستند از صفحه دسکتاپ یا صفحه موبایل شما فیلم بگیرند.

علاوه بر این هزاران نرم افزار نیز برای تدوین و ویرایش فیلم های ضبط شده در نسخه های اندروید یا ios و دسکتاپ وجود دارد که کارها را برای شما آسان تر کرده است، از مهمترین این نرم افزارها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

Camtasia

bb flash back

Apowersoft

OBS Studio

و …

تعرفه ساخت فیلم آموزشی

هزینه ساخت فیلم آموزشی

فاکتور های زیادی روی تعرفه ساخت فیلم آموزشی تاثیر می گذارد که مهمترین این فاکتورها عبارتند از:

  • خدمات فیلمبرداری استودیویی
  • حجم محتوای آموزشی و نوع آن
  • زمان صرف شده برای ضبط
  • تجهیزات مورد استفاده برای فیلمبرداری، نورپردازی، ادیت و …
  • اجاره تجهیزات فیلمبرداری
  • دستمزد آفیش و عوامل تولید
  • مکان ضبط فیلم
  • و …
قیمت و هزینه ساخت فیلم آموزشی

برای اطلاع از هزینه ساخت فیلم آموزشی در استودیو کروماکی فردا می توانید با ما تماس بگیرید و لیست تعرفه ساخت فیلم آموزشی را دریافت کنید.

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵