زندگی پی، جادوی تصویر حرفهای شما را باورپذیر می کند.

زندگی پی برنده 4 اسکار

زندگی پی، داستان یک چالش جلوه های ویژه

شاید بتوان گفت عمده آثار مطرح امروز سینمای جهان برگرفته از الگوی سفر قهرمانی است که نخستین بار توسط جوزف کمپل معرفی شدند.
گروه محتوای رسانه فرهنگی هنری فکر فردا در این نوشته قصد دارد، حقیقت یافتن افسانه ها را روایت کند.
استودیو فردا در سال ۱۳۹۷ میزبان پروژه ای بود که سفر قهرمان را در طریق سلوک و شناخت خداوند جلوه ای بصری می داد. این نوشته ی استودیو فردا نگاهی مختصر بر این دسته پروژه های سینمایی است. از این رو برای علاقه مندان فیلمسازی، “زندگی پی” فیلمی داستانی براساس کتابی به همین نام انتخاب شده است.

براساس کتابی با نام زندگی پی اثر یان مارتل

در سال ۲۰۰۱ از یان مارتل رمانی درباره مذهب، ترس، طبیعت و سرسختی پایان ناپذیر انسان منتشر شد. کتاب با موفقیت خیره کننده ای مواجه شد.
محبوبیت داستان پسری ۱۶ ساله با یک ببر بنگال، در یک قایق حوالی اقیانوس آرام باعث شد یان نامه ای با دست خط رئیس جمهوراز کاخ سفید دریافت کند:

آقای مارتل، من و دخترم به تازگی خواندن کتاب شما را تمام کرده ایم.
هر دوی ما داستان زندگی حیوانات را دوست داریم.
این یک کتاب دوستداشتنی بود. یک اثبات ظریف خداوند و توانایی داستان گویی.
از شما متشکریم

باراک اوباما
باراک اوباما
کتاب زندگی پی اثر یان مارتل

ساخت فیلمی دور از ذهن

علی رغم تحسین مخاطبان و منتقدان از کتاب زندگی پی، ساخت فیلمی در باره آن دور از ذهن یا تقریباً سخت و غیرممکن می دانستند. امکانات فیلم برداری در دریا و تصویر کردن زندگی یک ببر و انسان در کنا هم در آن زمان کار آسانی نبود.
اما پس از یک دهه صنعت فیلمسازی و جلوه های آن چنان پیشرفت کرد که ساخت هر موجود به صورت دیجیتالی امکان پذیر شد.
زندگی پی پروژه ای بود که کمپانی فاکس قرن بیستم از سال ۲۰۰۳ پیگیر ساخت آن بود؛ تا اینکه آنگ لی ساخت این پروژه را با بودجه ی ۱۲۰ میلیون دلاری کلید زد.

فیلم زندگی پی

عمده ی سکانس های فیلم مربوط به زندگی روی آب است. به همین خاطر یک استخر با پرده ی آبی تبدیل به استودیوی فیلمبرداری شد. یک تانکر به ابعاد ۳۰ متر در ۷۵ متر که عمق ۳ متر داشت.
از نظر فنی برای اجرای تکنیک کروماکی در نمای آسمان و آب اقیانوس، رنگ آبی برای دیواره مناسب تشخیص داده شد.
زیر استخر پیستون های بزرگی تعبیه شدند تا آب را به درون خود کشیده و با سرعتهای مختلف به بیرون پمپ کنند. این کار کمک می کرد تا موج های عظیم برای واژگونی کشتی طبیعی تر به نظر برسند.

سورج شارما بازیگر فیلم تعریف می کند:
“کل زمان فیلمبرداری تنها بودم. به من گفته شد در اقیانوس آرام، زیر آسمان آبی هستیم. در یک لحظه زیر آب و یک لحظه بالای ابرها را فیلمبرداری می کردیم.”

سوراج شارما

چالش جلوه های ویژه فیلم

لیِ کارگردان یک پیش نمایش ۷۰ دقیقه ای از تمامی صحنه هایی که در قایق نجات می گذرد، در این استودیو ساخت. بعد یک تیم جلوه های ویژه دیجیتال آورد تا ببری زنده، وحشی و قابل لمس را در قایق بگذارند.
بیل وستنهوفر سرپرست جلوه های ویژه از کمپانی ریتم اند هیوز هدایت جلوه های ویژه ی این فیلم را بر عهده گرفت. فیلمی که در رقابت با فیلمهایی همچون انتقام جویان، هابیت، سفید برفی و پرومته برنده جایزه استکار جلوه های ویژه شد. وستنهوفر در این باره می گوید:

“آنگ لی می دانست ما در اولین فیلم نارنیا روی طراحی شیر کار کرده بودیم. به همین خاطر از ما پرسید که آیا می شود یک کاراکتر دیجیتالی سه بعدی ساخت که کم و بیش واقعی به نظر برسد؟ به خودمون نگاه کردیم! سوال خوبی به نظر می رسید. در همین حال لی ادامه داد: من دنبال ساخت یک اثر هنری با شما هستم.
زندگی پی برایمان امیدوار کننده ترین پروژه ای بود که می توانستیم هنر را با جلوه های ویژه ترکیب کنیم.
هر شاتی را که کار می کردیم برایمان مثل یک کشف هنری بود. از تبدیل کردن اقیانوس به یک کاراکتر و جذاب کردن آن به حدی که خیره کننده به نظر برسد لذت می بردیم.

همکاری با ده شرکت ساخت جلوه های ویژه

آنگ لی و وستنهوفر برای ساخت این پروژه و تحویل آن در کوتاه مدت به غیر از شرکت ریتم اند هیوز و MPC شرکتهای دیگری را هم درگیر این پروژه کردند:

-شرکتی با نام Christov Effects جلوه های ویژه چند صحنه در فیلم را مشابه کمیک استریپ اجرا کرد.
-شرکت LOOK EFFECTS کامپیوزیت های داخل کشتی و انبار کشتی را اجرا کرد.
-شرکت Lola VFX روی بدن ببر و بازیگر پای کار کرد. این دو کاراکتر بعد از زندگی طولانی مدت روی قایق نحیف شده بودند و درحال مرگ بودند. اجرای جلوه های ویژه ی بدن را این شرکت انجام داد.
-شرکت Buf هم نگاه ببر و جلوه های ویژه ی حمله ی وال ها و نمایش ماهی ها را ساخت.

-به غیر از این شرکت ۴ شرکت دیگر هم در کارهای دوره ای و اجرای جلوه های ویژه با عوامل این فیلم همکاری کردند.

جلوه های ویژه ببر بنگال افتاده در آب

۸۶ درصد صحنه های مربوط به حضور ببر در این فیلم طراحی دیجیتال است. جایی که سعی شد که تماما واقعی و طبیعی به نظر برسد. دیگر صحنه هایی که ببر از بازیگر دور است از یک ببر واقعی فیلمبرداری شده است.

اما سخت ترین چالش های جلوه های ویژه مربوط به افتادن ببر در آب بود. در همان زمان سکانس طوفان و کار روی مولفه ی آب با اهمیت ترین قسمت فیلم بود که می بایست بی نقص اجرا می شد. یا حتی بخاطر حضور شرکت های مختلف در پروژه، هماهنگ سازی نرم افزارهای جلوه های ویژه در اجرای ببر و آب هم تبدیل به مساله ای چالش برانگیز شده بود.

زندگی پی اثر یان مارتل

جلوه های ویژه، واقعیت پیدا کردن افسانه ها

ممکن است شما صاحب ایده باشید که نمی توانید آن را توضیح دهید. یا کسی مشاهده ی شما را باور نمی کند. یا نویسنده ای هستید که مخاطب شما نگاهی مبهم به توصیف آنچه در فکر شما می گذرد دارد.

ایده ی شما مانند یک جزیره ی معلق، روی اقیانوسی آرام است و ۶۰۰۰ میرکت روی آن زندگی می کنند. پستاندارانی کوچک که در زمین‌های خشک و مراتع آفریقای و نه در باتلاق‌ها زندگی می‌کنند. جزیره ای گوشت خوار که هرشب آب زیر جزیره به اسید تبدیل می شود و موجودات روی دریاچه را می بلعد. به همین خاطر میرکت ها در پاسی از شب به روی درختان پناه می برند.

پرده ی نقره ای سینما محل خلق جادویی به نام تصویر است. شما هم می توانید حقیقت یافتن رویاها و واقعیت پیدا کردن افسانه ها را با استفاده از تجهیزات و بکارگیری تکنیک های فیلمسازی در استودیو فردا تجربه کنید.

کپیرایت ۱۳۹۷ © تمامی حقوق این وبسایت محفوظ است.