پرده کروماکی

Blue SCREEN

پرده آبی در مقایسه با پرده سبز چه تفاوتی دارد؟

اگر علاقه مند به فیلمسازی باشید، حتما درباره پرده سبز شنیده اید. اما آیا درباره پرده آبی هم می دانید؟ قطعا تفاوتهایی بین پرده آبی و پرده سبز وجود دارد که در این مقاله از استودیو فردا به آنها می پردازیم.

پرده آبی ممکن است کمتر از پرده سبز در فیلمبرداری استفاده شود، اما هر دو در صنعت فیلمسازی به طور گسترده ای کاربرد دارند. اگر نمی دانید تکنولوژی پرده آبی (Blue Screen) یا گرین اسکرین چگونه کار می کند یا چه تفاوت هایی بین پرده سبز یا آبی وجود دارد، یا حتی دلیل استفاده از پس زمینه سبز و آبی را نمی دانید، جای درستی را انتخاب کرده اید.

تکنولوژی صفحه آبی (بلو اسکرین)

مقایسه صفحه آبی با سبز

اگر از می دانید گرین اسکرین یا صفحه سبز چیست و تکنیک کروماکی را بلد هستید، در واقع می دانید صفحه آبی یا بلو اسکرین چیست. در مورد صفحه سبز با صفحه آبی تفاوت هایی وجود دارد؛ این دو در سناریو های کمی متفاوت مورد استفاده قرار می گیرند. البته که این دو صفحه دو رنگ متفاوت هستند اما برای اهداف یکسانی استفاده می شوند.

پرده سبز در مقابل پرده آبی

تعریف صفحه نمایش آبی

صفحه آبی چیست؟

صفحه آبی یک پس زمینه یکنواخت آبی رنگ است که بازیگران در مقابل آن اجرای نقش می کنند. رنگ آبی (یا سبز) با پس زمینه دلخواه از طریق تکنیک کروماکی جایگزین می شود. و ذر بسیاری از فیلم های امروزی استفاده از صفحه آبی یا سبز کاربرد دارد.

تعریف کلی صفحه آبی

در کل صفحه آبی تعریف ساده ای دارد:

یک صفحه تخت تک رنگ آبی،

قابل استفاده برای کروماکی،

بسته به نوع پروژه می تواند با رنگ سبز تعویض شود.

تکنیک های فیلمسازی با پرده آبی

جلوه های ویژه پرده آبی چگونه کار می کند؟

یک پس زمینه صاف و تک رنگ که در یک تصویر استفاده می شود، اجازه می دهد تا آن قسمت به راحتی در قاب تغییر کند و در حین تدوین جایگزین شود. در این مثال این پس زمینه کروماکی رنگ آبی است.

شاید بدانید که تکنیک کروماکی فقط به پس زمنیه ها محدود نمی شود. لوازم، المان های طراحی شده در تولید، و حتی همه لباس ها را می توان به عنوان کروماکی آبی یا سبز ایجاد کرد. و در نهایت در فرآیند پس تولید آن ها را تغییر داد. شاید در حال حاضر بتوان گفت کروماکی در عصر حاضر رایج ترین تکنیک جلوه های ویژه است.

استفاده از کروماکی در سینما

این را هم بدانید که می توان بدون استفاده از پرده سبز یا آبی هم افراد، اشیا یا پس زمینه ها را مخفی کرد. و این روش در سینما استفاده می شود. اما صفحات تک رنگ این روند را بسیار سریعتر و آسان تر می کنند. در غیر اینصورت روند حذف باید به صورت دستی و فریم به فریم انجام شود.

همیشه هم قرار نیست فقط از پرده سبز یا فقط پرده آبی استفاده شود؛ گاهی اوقات در یک پروژه تولید فیلم هردو استفاده می شوند. ویدیوی پشت صحنه زیر را ببینید تا بیشتر در این باره اطلاعات کسب کنید. 

سبز کروماکی و آبی کروماکی رنگهای ایده آل برای استفاده به عنوان صفحه های تک رنگ هستند. دلیل اصلی این است که رنگ سبز کروماکی و آبی کروماکی به طور طبیعی در پوست انسان وجود ندارد و بنابراین یک تمایز اصلی با بازیگران ایجاد می کند. 

یک تجربه جالب هم درباره کروماکی آبی وجود دارد؛ آسمان بی ابر هم یک صفحه بزرگ آبیست که در مقیاس بزرگ می تواند استفاده شود. این روش فیمبرداری در فیلم Planet Terror رابرت رودریگز برای تبدیل روز به شب در فیلم استفاده شد. به جای صفحه آبی یا سبز ، روزدریگز توانست از خود آسمان استفاده کند.

رابرت رودریگز

تکنیک های فیلمبرداری با پرده آبی

زمان استفاده از پرده آبی به جای پرده سبز

الان دیگر می دانید که صفجه آبی چیست و پرده آبی چگونه کار می کند و چه تفاوتی با پرده سبز دارد. در ادامه به شما می گوییم که چه زمانی باید از صفحه آبی استفاده کنید. و بطور خاص چه زمانی باید از صفحه آبی به جای صفحه سبز استفاده کنید.

همانطور که قبلا توضیح داده ایم، رنگهای پرده سبز و آبی در بسیاری از زمینه ها قابل تعویض هستند. با این وجود عوامل خاصی وجود دارد که هنگام تصمیم گیری در مورد استفاده از رنگ سبز یا رنگ آبی به عنوان پس زمینه تک رنگ درنظر گرفته شوند.

تنظیم رنگ در پرده آبی

مهمترین دلیل تغییر رنگ از آبی به سبز یا برعکس وقتیست که رنگی مشابه با صفحه کروماکی وجود داشته باشد. اگر در قستمی که قصد دارید آن را کروماکی کنید، رنگ سبز وجود داشته باشد، مانند لباس سبز، شاخ و برگ درختان یا یک پایه سبز ساده در هنگام گرفتن فیلمی که قصد دارید بعدا آن را تدوین کنید، بهتر است از صفحه یا پرده آبی در جلوه های ویژه استفاده کنید. اگر در پس زمینه یا رنگ شما هم آبی هم وجود داشته باشد، برعکس این مورد صادق است.

برای نمونه فیلم زیر پشت صحنه ساختن فیلمی روی صفه آبی را نشان می دهد که در آن استفاده از پرده سبز امکان پذیر نیست.

حال سوال پیش آید که در کروماکی که شامل هر دو رنگ سبز و آبی هست چکار باید کرد؟

در پاسخ باید گفتن قطعا این وضعیت چالشی برای شماست. بهترین ایده شاید تغییر دادن خود تصویر به جای مات کردن صفحه در تدوین باشد، اما راههای دیگری هم وجود دارند.

همان طور که پیشتر گفتیم، سبز و آبی مناسب ترین رنگ ها برای کروماکی هستند؛ اما به زبان فنی راهکار این است که از رنگ ثابتی استفاده کنید که در  هیچ چیزی از قاب تصویر شما وجود نداشته باشد. 

نور دهی و بازتاب نور

یکی از دلایلی  که چرا صفحه آبی گاهی به صفحه سبز ترجیح داده می شود بخاطر درخشندگی است. سبز دارای بالاترین سطح درخشندگی از هر طیف رنگ است. به همین دلیل ، رنگ سبز توسط دوربین دیجیتال و برنامه های ویرایش به راحتی قابل خواندن و قابل پیگیری است. اما یک نقطه ضعف بالقوه نیز در این سطح بالای درخشندگی وجود دارد و آن هم بازتاب نور بالاست.

از آنجا که رنگ سبز بسیار درخشان توسط دوربین ضبط می شود ، نور بیشتری را از سطح آن منعکس می کند که منجر به پرتاب نور سبز بر روی بازیگران یا اشیا داخل تصویر می شود که به آن نور پاشیده می گویند. این بازتاب نور می تواند تمیز درآوردن کروماکی را سخت کند ، مخصوصاً اگر صفحه سبز به درستی روشن و نوردهی نشده باشد.

خوشبختانه کامپوزیت کردن صفحه آبی، بازتاب نوری ندارد و به راحتی کروماکی تمیز به شما می دهد، اما از طریق دوربین دیجیتال تاریک تر ثبت می شود.

در نهایت باید گفت وقتی صحبت از مقایسه پرده سبز با آبی می شود، قطعا یکی از دیگری بهتر نیست. مواردی وجود دارد که یکی به دیگری ترجیح داده میشوند. یک فیلمساز خوب بهتر می داند که چگونه با شرایط سازگار شود و از طریق ابزارهای مختلف مثل پرده کروماکی مشکلات را حل کند.

درباره کروماکی بیشتر بخوانید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳.۵ از ۵